Vertrouwenspersoon

Op zoek naar een (extern) LVV registervertrouwenspersoon? Ik ben Anita Brinkerink en LVV erkend vertrouwenspersoon. Registratienummer: 204429-001 / VP-2618. Klik hier voor het certificaat.

Veiligheid op de werkvloer wordt (gelukkig) steeds belangrijker in onze maatschappij. Door recente ontwikkelingen bij grote organisaties, komt dit onderwerp in hoog tempo steeds meer ter sprake. Zo ook in de politiek. De tweede kamer heeft een versneld wetsvoorstel ingediend. Hierin wordt het hebben van een vertrouwenspersoon verplicht voor alle bedrijven, met als doel dergelijke misstanden op de werkvloer te voorkomen. 

De meeste mensen hebben op het werk te maken met andere mensen zoals collega’s, klanten, leidinggevenden, patiënten enz. Vaak verlopen de contacten prettig, maar er kunnen ook vervelende dingen gebeuren zoals pesten, (seksuele)intimidatie, agressie, discriminatie of zelfs geweld. De gevolgen van ongewenste omgangsvormen kunnen ernstig zijn. Denk hierbij aan persoonlijk verdriet, verzuim, verloop en zelfs arbeidsongeschiktheid. Als werkgever heeft u de plicht om werknemers te beschermen tegen psychosociale (arbeids)belasting door ongewenste omgangsvormen.

Door een vertrouwenspersoon binnen uw organisatie aan te stellen, werkt u aan het voorkomen van ongewenst gedrag. Ik ben opgeleid om op de juiste wijze met vertrouwelijke zaken om te gaan en om de melder/klager te helpen. Soms is het onpraktisch of onmogelijk om intern een vertrouwenspersoon aan te stellen. In dat geval kunt u gebruik maken van een professionele externe vertrouwenspersoon.

Omgangsvormen en Integriteit

Een vertrouwenspersoon kent twee werkterreinen: Ongewenste omgangsvormen en Integriteitskwesties.

Wat is een vertrouwenspersoon?


Een vertrouwenspersoon is een persoon binnen een bedrijf, school of vereniging, aan wie men vertrouwelijke zaken kwijt kan. Een vertrouwenspersoon kan medewerkers een veilige plek bieden om hun verhaal te doen en meewerken aan het oplossen en voorkomen van problemen.

Het is hierbij essentieel dat medewerkers de vertrouwenspersoon volledig kunnen vertrouwen! Integriteit en vertrouwelijkheid staan centraal, wat betekent dat de medewerker zich veilig voelt in het contact. Een vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht. Dit mag alleen worden verbroken als sprake is van een strafbaar feit en/of de vertrouwenspersoon in gewetensnood komt. Ik zet normaal gesproken pas stappen als de melder/klager daarvoor toestemming geeft. Daarnaast onderschrijf ik de gedragscodes van de wetgever en beroeporganisatie LVV.

Wat doe ik in de rol van (extern) LVV registervertrouwenspersoon?

  • het verlenen van een luisterend oor aan werknemers die ongewenst gedrag hebben ervaren, en staat naast klager/melder, zorg dat regie bij klager/melder ligt,
  • hulp en advies bieden bij vertrouwelijke zaken (ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties)
  • helpen onderzoeken of oplossing in de informele sfeer mogelijk is,
  • informeren over en begeleiden bij andere oplossingen zoals klachtenprocedures,
  • doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator,
  • adviseren en ondersteunen leidinggevenden en management bij preventie van ongewenst gedrag op de werkvloer,
  • sparringpartner voor opstellen beleid voor preventie van psychosociale (arbeids)belasting,
  • registratie van gevallen van ongewenst gedrag (in jaarverslag),
  • opstellen van klaagschriften voor de (landelijke) klachtencommissie en/of aanwezig zijn bij een eventuele hoorzitting.

Wettelijke plicht voor werkgevers


Als werkgever bent u vanuit de Arbowet verplicht om te zorgen voor veilige werkomstandigheden, ook waar het psychosociale arbeidsbelasting betreft. Zo wordt van u verwacht dat u aandacht schenkt aan het voorkomen van ongewenste omgangsvormen (zoals pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld). Dit veroorzaakt veel persoonlijk leed en kan zelfs leiden tot verzuim of arbeidsongeschiktheid.

Door een vertrouwenspersoon aan te stellen in uw organisatie werkt u aan de volgende zaken:

  1. Begeleiding en opvang als medewerkers last hebben van ongewenst gedrag
  2. Werknemers informatie geven over ongewenste omgangsvormen en de rol en aanpak van de vertrouwenspersoon
  3. Management adviseren over preventie en beleid om ongewenst gedrag te voorkomen.

Ik ben op inhuur basis beschikbaar. Kijk voor hier voor tarieven.